1. Проблема добра і зла — центральна в романі (уже на перших сторінках роману автор зазначає: «...У неї чоло, а за ним хорониться брунька розуму, яка от-от розів’ється, розцвіте і пізнає добро і зло»).
2. Добро для українського селянина — праця, земля (любити землю і працю на землі — заповіді Господні, і герої шанують їх):
а) Мартин Заруба — селянин-господар (для нього праця на землі та багатство є засобом утвердження себе як особистості, утвердження честі і гідності, здобуття поваги до людей. Він готовий допомогти ближньому, але тільки за однієї умови, якш;о цей ближній шанує Божу заповідь: «Здобувати хліб у поті чола свого». Мартин Заруба — це не Пузир І. Карпенка- Карого, для якого праця була лише засобом збагачення);
б) різні відчуття праці в героїв роману (є в «Марії» праця-відчай — саме так працює Гнат після смерті дитини. Є праця-рятунок: Корнієві «все більше пізнається смак і радість праці... він стає людиною». Найширше представлена в «Марії» праця-радість. «Можна п’яніти від усього, але найприємніше оп’яніння від праці і любові». Праця приносить радість героям тому, ш;о трудяться вони на своїй власній землі);
в) образ землі—архітип пщсвщомого (визначав і визначає особливості українсьЕЮЇ ментальності: земля — годувальниця, земля — свята, земля — жива істота);
г) образа землі — тяжкий гріх (ось як сприймає землю 15-річна Марія: «Глянула на недосіяне поле... Боже, де ш;е межа! А недосіяне не можна
кидати. М’яка рілля просить зерна... Земля не буде чекати, гріх заставляти чекати її. Ось досіємо — й тоді на вечірню»).
3. « Щастя наше в повноті існування ».
4. Моральна основа буття героїв — віра в Бога (дотримання Божих заповідей; саме по них звіряється життя).
5. Образ Марії — символ багатостраждальної матері-України (втілює в собі страждання всіх матерів України, а ім’я її нагадує ш;е про одну Матір, син якої приніс себе в жертву, аби зупинити зло в людських душах).
Похожие сочинения
|