ВСЕ СОЧИНЕНИЯ

Поиск
Меню сайта
Предметы
Форма входа



Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Сочинения » Українська мова та література » 11 клас Добавить сочинение

ФІЛОСОФСЬКЕ ОСМИСЛЕННЯ ЖИТТЯ У ТВОРІ У. САМЧУКА «МАРІЯ*

Роман Уласа Самчука «Марія» являє собою роогзрнуту карти­ну житя українського села на початку двадцятого століття. Напи­саний він високим стилем хроніки життя жінки-селянки, образ якої піднесений автором до своєрідного символу Україна гт'іми-



 

раючи голодною смертю, Марія пропускає крізь просвітлену страж­данням свідомість всю радість і горе свого життя. Епічності й мас­штабності надають твору навмисне точні дати й цифри, зокрема: «26 258 день... день останній, день кінця», «коли не рахувати остан­ніх трьох літ... зустріла й провела двадцять шість тисяч двісті п’ят­десят вісім днів».

Таким чином, твору із самого початку надається певного рит­му, ритму самого життя. Спочатку зображуються дитячі роки Ма­рії, її дорослішання, закоханість, родинне життя, господарювання на землі, ставлення до дітей, переживання найтрагічніших моментів життя власного й народного.

У більшості своїх романів, а в «Марії* особливо, У. Самчук під­ходить до відображення життя з мірою українського вітаїзму, який ми зустрічали у творах М. Хвильового, Б. Антоненка-Давидовича,

В.  Підмогильного та інших авторів початку XX століття. Цей віта- їзм полягає в утвердженні торжества життя в його найрізноманіт­ніших проявах навіть тоді, коди воно конвульсивно вибивається з небуття чи коли воно повисає над прірвою.

Марія в романі є прикладом утвердження цього невинищимого вітаїзму, радості існування. Із самого народження вона несе в собі природну силу життя: «Маленька Марія йшла вже з життям. Не раз прокинеться від сну, нап’ється з материного лона теплого на­пою і наповняється радістю...». Потім виливала свою радість жит­тя у пісні: «Марія підніме високі груди й виведе... Дзвенить, дзве­нить її моторна, запашна пісня, носиться над полями, чайкою в’єть­ся, розсипається лунами дзвонотонними...». Несла дівчина ту пісню у світ, даруючи йому свою чистоту, сподівання на щастя. Потім, вийшовши за Гната, якого не кохала, шукала розради в дітях, а втративши їх, суцільно віддалася божевільній нездоровій радості- болю, покинувши і чоловіка, і домівку. Чи стала нечистою тоді? Ні, не стала, бо душа її залишалася непорочною, бо була вона Марія, вічна, як життя, свята, як земля. І відроджувалася жінка через ко­хання, справжню свою любов, виборюючи її у жорстокого впливу царської армії, брутальності й жорстокості, пішовши проти думки оточуючих, тому що йшла вона до самих основ життя, до любові, якою жила від самого народження. Стала Марія тепер ніби втілен­ням родючої землі, сповненої любові: «Марія стоїть з прикладе­ною до чола долонею, на обличчі чекання, живіт вип’явся. Вітрець повіває з заходу, здуває спідницю і більше округлює Марії живіт. Хай. Не думає над тим, чи це комусь подобається...» Марія родить синів, ростить хліб, годує худібку, переживає часи війни і думає лише про життя. Немає в її серці злостивості, приреченості, заздрості до інших, тільки любов до життя, до людей, до землі. Серце її здатне до прощення, бо не може ховати в собі ненависть. Так пробачає жінка


 

закоханого в неї Гната, який підпалив її нову хату з бажання повер­нути Марію до себе. У ніч перед самою смертю жінки, коли Гнат врепґгі зізнається їй у своєму страшному злочині, промовляє вона тільки стиха: «Мовчи. Знаю. Мовчи». Чи не є це одвічною мудріс­тю людського існування, християнською мудрістю — вміти проща­ти й розуміти ближнього, роблячи його кращим саме силою свого прощення.

Марія пробачає навіть свого злочинного сина Максима, коли той виганяє її з хати, вона розбороняє синів, Лавріна й Максима, прощаючи силою материнської любові їх обох: «Він (Лаврін) не відважився перечити, бо чув, що тут воля її, воля матері говорить до нього. Чув і розумів, що інакше було б зле, що могло б статися дуже багато».

Навіть перед самою своєю смертю від голоду самотня Марія не втрачає віри в життя, не відчуває страху й зненависті. Вона вигу­кує: «Сонце!.. Сонце!.. Дивися, Гнате, яке сонце. Бачив ти коли таке сонце?». Сонце зігріває жінку своїми променями, оскільки й вона протягом життя була для багатьох сонцем, світилом, яке надихало жити, залишатися людиною. І символічно те, що звертається вона в цей момент саме до Гната, якого любов до неї спочатку змусила скоїти злочин, а потім зробила святим.

Героїня роману Уласа Самчука ніби виносить на своїх плечах весь тягар людського буття не тільки свого часу, але й взагалі люд­ського існування. Недарма ж вона переживає протягом свого жит­тя смерть дітей, війну, нестатки, життя з нелюбом, поєднання з коха­ним, його жорстокість, а потім справжню любов, непорозуміння із сином, його зраду, а крім того, пожежу, пов’язану із загадковим підпалом. Важко було б вигадати ще якісь ключові життєві ситуа­ції, яких би не перенесла ця мудра й сильна жінка. Таким чином, автор надає її образу характеру символічного втілення загальних рис людської психіки, віддзеркалення глибинного сенсу людського існування, яке полягає у збереженні радісно-мудрої любові до усьо­го живого, здатності до прощення.



Беру это сочинение!

Похожие сочинения
Категория: 11 клас | Добавил: 00dima (21 Февраля 2013) | Обновлено | Просмотров: 1002 | Рейтинг: 0.0 /0
Перейти на главную страницу

Сообщить об ошибке!

Понравилось? Оставь отзыв

Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]

Sochineniya.info © 2025
Хостинг от uCoz