ЗМАЛЮВАННЯ КРАСИ ПЕРШИХ ЮНАЦЬКИХ
ПОЧУТТІВ В ОПОВІДАННІ «ЗАВ’ЯЗЬ»
Новела
«Зав’язь» — зразок психологічно глибокої прози Гри- гора Тютюнника. Написана з
притаманною письменникові простотою, вона вражає читача кожним своїм виваженим
і майстерно обробленим словом. Недарма Олесь Гончар підкреслював, що Тютюнник
«любив слово (це ж так видно з його оповідань!), любив його, як голос рідної
землі, як поклик материзни, як те, що заповідано тобі від глибини віків, адже
кожна мова — це джерело творчої духовності, це той запис генетичної сили й
краси, що його народ передає тобі, своєму синові, щоб ти був, щоб не став
німим, безголосим*.
Новела
«Зав’язь* — це психологічний портрет цілого покоління української молоді, що
перебуває в стадії формування й становлення особистості. Саме поняття
«зав’язь* стає у творі символом зародження життя, нової індивідуальності і
водночас відродження цілої землі, нації: «У степу ще дужче розжеврілось, і на
грядках, у кого вже зорано, червоно виблискували скиби, а в борознах, як сніг у
проваллі, біліє опалий сніг. Листя в садках ще тільки проклюнулося, тому в
гіллі рясно миготять дрібні, мов роса, прозеленкуваті крапельки: то зав’язь*.
Образ
діда введений в новелу теж не випадково. Він втілює неперервний зв’язок між
поколіннями, протистоячи несвідомості юності, навчаючи й передаючи досвід
предків. Дід зображений у новелі добрим, щирим, лагідним, з почуттям доброго
гумору:
— Ото женишся на тій прояві, то кислички тобі, внуче, не тільки
снитимуться, а ще й привидяться... бо то дівка з тієї куряви, що чорти на
дорогах крутять!
— Просто у неї міцний характер, — кажу спокійно, аби швидше
виприснути з дому.
— Еге ж, — бубонять, — і тюрма міцна, та чорт їй рад...
У
творі багато символічного. Так, наприклад, у ньому представлені дві стихії в
житті людини: щастя — позитивне і випробування, біди — негативне. Перше
уособлене квітучими деревами, а друге — прірвою, в яку потрапляють закохані:
«Ми ліземо з кручі в чорну холодну прірву, підпираючи одне одного плечима і
хапаючись руками за якесь мокре цупке бадилля. У проваллі справді пахне
талиною, — як кора з трухлої вільхи, а під ногами щось гуде і рипить.* Оці
образи мари, грязюки, заграви, снігу,
холоду — знаки майбутніх випробувань підлітка на шляху до змужніння. А
квітучий сад, бруньки, зав’язь — очікування нового дорослого життя.
Герої Тютюнника по-справжньому чисті душею, це люди, що
відчувають красу життя і бережуть її. Наприклад, скільки ніжності, наївності,
цнотливості у взаєминах двох молодих людей, Миколи й Соні: «Миколко, а я? —
жалібно шепоче Соня. І від того шепоту у мене паморочиться голова, а серце
починає калатати, як дзвін. Стрибаю вниз, сердито хапаю її за плечі і з розгону
цілую в рипучу холодну хустку.
—
Навіщо ж ти...аж за
вухо, дурненький... — видихає Соня і сміється якось покірно й лагідно. — Ходім
уже, бо тут холодно.
Я допомагаю і майже виношу її вгору на руках. І сили у
мене — як у вола».
Почуття юнака та дівчини не затьмарені ніякими нечистими
думками, вони майже святі в своїй простоті. Це перше кохання, схоже на весняну
зав’язь на деревах. Воно — тільки провіщення наступного життя, і зберегти його
— велике завдання. Чистота цього кохання може протистояти матеріальності цього
світу, бо воно сильне й вічне: «Потім ми ще довго сидимо на лавочці між осокорами,
не розплітаючи обіймів навіть тоді, коли мимо нас на Полтаву мчать базарові
машини і шофери горлають із кабін щось веселе, заохочуюче і безсоромне».
І зовсім символічним є кінець новели, де дід разом з
онуком рятують від морозу зав’язь на деревах, одночасно піклуючись і про
сусідський сад: «Я прожогом кидаюсь в садок, нагрібаю п’ятірнями сякого-такого
труску і розкладаю вогонь аж на межі, щоб тягло дим і на Сонин садок.
—
Та не там, ближче до
сажа розкладай! — сердито гукають дід.
—
Нічого, — одказую
так, як вони мене вчили, — буде в людей — буде і в нас...
А сам собі думаю: за чим би його сьогодні забігти до
сусідів, бо до вечора, либонь, не дотерплю, не доживу... *
Читаючи цю новелу, справді розумієш, що кохати — це
віддавати. І розуміння цього об’єднує і діда, й онука в одвічній мудрості любові
до життя. Це дід навчив хлопця багатьох речей, це він передав йому досвід
поколінь усіх предків. І тепер разом з онуком він дбайливо рятує зав’язь, ніби
піклуючись про кохання свого онука, про зародження його почуття, про його
майбутнє.
Формування душі, духовного світу, характеру, духовності,
життєвих цінностей, морального ідеалу — це шлях до себе самого. І в цю ніч
побачення зі своєю коханою юнак набув досвіду ніжності, турботи про іншу
людину, навчився опікуватися кимось, віддавати свою душу. Саме цей вечір,
можливо, мав велике значення для фор-
мування його
особистості. І він, подолавши морок провалля, вийшов на світлий шлях.
І не випадково
письменник дав назву «Зав’язь» не тільки своєму оповіданню, а й цілій збірці,
що вийшла 1966 року. Він пророкував народження цілого покоління нових людей,
добрих, чистих, духовних.
Похожие сочинения
|