І варіант
Про поетичну творчість Ліни Василівни Костенко
написано багато, але всі праці присвячені, як правило, суспільній діяльності
поетеси або її ролі й значенню творчості для покоління шістдесятників. На
жаль, немає ще розвідки, яка б показала поетичну майстерність письменниці,
тобто все те, що відрізняє почерк справжнього майстра від посереднього
віршоробства. А талант Ліни Костенко незаперечний, саме тому її поезії вражають
кожного, близькі читачеві, хвилюють його.
Видатна письменниця у своєму творчому спадку торкається багатьох тем:
це і вічні духовні цінності, краса життя і природи, жорстокість війни та її
наслідки, перше і вічне кохання, роль митця в суспільстві, доля України тощо.
Жахають читача «ті залишені в полі гранати, те покиддя війни», через яке гинуть
«кирпаті сільські аргонавти, голуб’ята», і водночас кожний глибоко відчуває
переживання дівчинки «в сімнадцять, сімнадцять гарних, неповторних літ», яка
закохалася вперше, а «хлопчина їй не відповів взаємністю». Ми замислюємося над
вічним плином життя, яке не зупинити, щоб виправити помилки:
Життя іде і
все без коректур.
І час летить, не стишує галопу, —
і прагнемо
«зробити щось, лишити по собі», зберегти в серці те, що не мине: посмішку
Джоконди, погляд Рафаелівської Мадонни; за-
кохатися до безтями у світ, який нас оточує. Разом з поетесою ми
шаленіємо від кохання:
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в
свої блаженні сни.
Ліна Костенко — талант багатогранний і незабутній.
Кожна її поезія — це філософський роздум про вічні категорії, це урок молодим,
це сповідь. Поринаючи в чарівний світ її творчості, ми виносимо для себе
справжні дорогоцінності авторської мудрості, вивчаємо життя людини, бо вся
авторка — у своїх творах, вона не приховує нічого від своїх читачів. їй огидні
користолюбство, пристосуванство, ницість, духовне рабство, вона прагне
високого польоту в «час орлів»:
Стеля і стеля,
А де ж висота?
Що за поет, як піввіку лякався?
Звикли до правди мої вуста.
Нащо їм чорне вино лукавства?
Поетична образність Ліни Костенко свіжа,
приваблива, умотивована глибоким відчуттям естетичної міри. Поетеса — глибоко
оригінальна, вона використовує яскраву палітру кольорів для зображення
природи, має багату метафоричну уяву. Чого варта, наприклад, поезія «Ніч», у
якій письменниця дивиться на землю ніби з далекого космосу й уявляє її молодою
красунею, на яку задивився Місяць:
Розметавши ріки, як руки,
Спить земля в м’якому просторі, їй на коси випали роси,
Трави-ковдри сповзли з постелі,
Та й відкрилися ніженьки босі
І гаряче
плече пустелі.
Поетеса оживлює природу, яку любить безмежно (то ж
є Батьківщина!), особливо захоплює її вечірня пора, коли натруджена людина
нарешті може озирнутися і побачити, як «вечір лізе в пасіку ведмедем через
обрій — ніби через тин», як цей вечір «сонце пшеничне розкраяв і окраєць над
полем залишив». Роки, прожиті серед рідної природи, неабияка спостережливість
великою мірою позначилися на поезіях письменниці.
Ліна Василівна Костенко — справжній митець, людина
високого таланту, відверта зі своїм читачем. Її поетичний світ полонить читача
з першого ж прочитаного рядка і залишає фантастичне враження, адже поетеса
завжди щира, її слова проникають глибоко в душу і запам’ятовуються назавжди.
II
варіант
Поезія — де завжди неповторність, якийсь безсмертний
дотик до душі.
Ліна Костенко
Ліна Костенко... Це ім’я підноситься, наче прапор,
у нашій українській поезії. Хоча вартість її поезії ще й не оцінена вповні, не
вивчена літературознавцями, але для українського читача вона вже давно стала
джерелом цілющого слова, яке тамує спрагу щирості й душевної щедрості, ліквідує
брак правдивості й чистоти. В. Бази- левський писав: «Українській літературі
поталанило, що в ній є постать, яка життям і творчістю утверджує благородство
вищих мистецьких принципів. Це піднімає Ліну Костенко в очах мудрого читача на
ту висоту, у ті сфери духу, які зрідні бунтарству Лесі Українки чи, скажімо,
Габріели Містраль... З відстані у часі подвижництво Ліни Костенко стане ще
виднішим... Це більше ніж поезія — тут наша історія і філософія, наш спосіб
думання, героїка, наші марноти й глупоти. Тут минуле й сучасне, просвічене
рентгеном мислі...* Ці слова дослідника якнайкраще характеризують специфічну
насиченість поезії Ліни Костенко поетичним сенсом, поєднання традиційного
поетичного струменя зі сміливим новаторством, густотою образності.
Поетеса керувалася в поезії досить високими критеріями, вважаючи, що
право на існування має лише те слово, яке потрібне сучасникам, яке
облагороджує їх, містить у собі квінтесенцію духу доби. Тому вона непримиренно
ставиться до так званих «пустих* віршів, що пишуться тільки задля слави чи ще
якихось винагород:
А скільки в нас поезій
випадкових З нічого й ні для чого виника!
Байдужих фраз металу нетривкого,
Думок
затертих І порожніх слів...
Сама прагнула простоти слова, не намагаючись нагромадити складні символічні
конструкції. Але яка ж складна ця простота! І чому ж вона так бере за душу?
Чому змушує страждати, співпереживати, навіть плакати? Тому що кожне слово,
мов щире золото, мов стигле зерно, лягає у ґрунт нашого серця. І невже можна
залишитися байдужим до таких, наприклад, рядків:
Коли буду я навіть сивою, і життя моє піде мрякою,
я для тебе
буду красивою, а для когось, може, й ніякою.
Так, ніяких ускладнень образності, символіки,
навіть звичайних для поезії порівнянь, але сила вірша в цьому й криється. Кожне
слово займає своє місце і тому змушує рядок бриніти, наливатися чистим змістом.
Ліна Костенко в одному з віршів немовби сама визначає ролі для своїх
поезій, класифікуючи їх за енергетичним струменем:
Є вірші — квіти.
Вірші — дуби.
Є іграшки вірші.
Є рани.
Є повелителі і раби.
І вірші є — каторжани.
Крізь мури в’язниць,
по тернах лихоліть —
ідуть, ідуть
по етапу
століть...
Чому вірші можуть стати каторжанами? Поетеса сама
відповідає на це питання: «Український письменник, приходячи в літературу,
спершу й не знає, в зону якої біди він вступив. Потім проходить здогад і
протест: такого не може бути! А потім усвідомлення: так є. Але мушу працювати.
Це доля мого народу, отже — і моя доля*. Саме цією позицією вимірюється й
визначається тематика поезій Ліни Костенко.
Кожне слово поезії нашої сучасниці немов жива істота, яка може боліти й
страждати:
Але поет природний, як природа.
Од фальші в
нього слово заболить.
Природність є однією з головних ознак поезії Ліни Костенко. Природний
ритм слова відображує природну плинність життя, природний хід думок. Тому,
мабуть, поетеса неодноразово зверталася до зображення природи, відтворюючи її
неперехідну силу, нетлінну красу:
Осінній день, осінній день, осінній!
О синій день, о синій день, о
синій!
Осанна осені, о сум! Осанна.
Невже це осінь, осінь, о! — та
сама.
Цей образ, побудований на асонансах і поетичній
тавтології відтворює притаманне поетесі вміння грати зі словом, використовуючи
не тільки
його семантичну виразність, а й притаманну йому звукову мелодику. Інколи Ліні
Костенко достатньо всього двох слів, щоб цілком заворожити читача таємницею
звучання й значення, але далеко не всі її поезії вибудувані чисто на сенсорному
рівні, оскільки більшість їх є поезіями інтелектуальної напруги, роботи думки.
Це філософська, громадянська лірика. Але в будь-якому випадку усі вірші поетеси
конденсують магічну, надзвичайну силу Слова, що не є просто поєднанням літер,
наповнених змістом, а є дієвою могутньою енергією, яка творить і перетворює
світ. Дійсно, для Ліни Костенко «спочатку було Слово»:
Марную дні на пошуки незримої німої суті в сутінках понять.
Шалене слово
загнуздавши римою, влітаю в ніч. Слова мене п’янять.
Слово стає охоронцем нації і людства, це воно — найважливіший оберіг
українця, містилище духовності й духу уярмленого народу, що вистраждав своє
право бути. Тому що кожен народ сильний перш за все своїм словом, для Ліни
Костенко - поетичним словом, наділеним душею, живим:
Мої слова, у чоботи не взуті, спливають кров’ю на її тернах.
Вони горять
і валяться, як вежі...
Поезія Ліни Костенко — окремий поетичний світ, розкрити особливості
якого не можна, звичайно, в рамках одного учнівського твору, оскільки він
живий і мінливий, він розвивається всередині себе, породжуючи безліч тлумачень
і сприйняттів. Це світ справжньої Краси, Мистецтва, духовної Свободи, про яку
могла тільки мріяти людина тоталітарного суспільства, це світ Добра і Правді*.
Похожие сочинения
|