ВСЕ СОЧИНЕНИЯ

Поиск
Меню сайта
Предметы
Форма входа



Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Сочинения » Українська мова та література » 11 клас Добавить сочинение

ОСТАП ВИШНЯ — МАЙСТЕР ГУМОРУ

І варіант

Видатний український письменник Павло Михайлович Губен- ко, відомий широкому загалу читачів під псевдонімом Остап Виш­


ня, ввійшов в українську літературу як високоталановитим май­стер сатири і гумору.

Всенародне визнання і тривала популярність творчості цього письменника зумовлюється його рідкісним талантом, глибоким, тонким знанням народного життя, і, головне, знанням природи і законів гумору. Остап Вишня вважав, що література, а передусім, гумор, — «дуже делікатна штука*. «Недобереш — погано, перебе­реш — ще гірше. Треба, щоб було «саме враз», — казав він, і завжди дотримувався цієї мудрості у своїй творчості.

Письменник весь час перебував у роботі, творчих пошуках, у слу­жінні своєму народові. Протягом усієї творчої діяльності він продов­жував і розвивав традиції російської і української сатиричної кла­сики, традиції таких визнаний майстрів, як Котляревський, Гоголь, Шевченко, Чехов, Лесь Мартович, традиції народного гумору.

Щоб сатира була справді сатирою і досягала своєї мети, тобто служила добру й істині, заповідав Салтиков-Щедрін, треба, по- перше, щоб вона давала відчути читачеві той ідеал, яким керуєть­ся у своїй творчості сатирик, і, по-друге, щоб вона цілком ясно усвідомлювала той предмет, проти якого спрямовано її жало. Іде­алом, яким керувався Остап Вишня, були інтереси українського народу, який на той час будував нове соціалістичне суспільство, а предметом, проти якого сатирик гострив своє перо, спрямовував нищівну силу свого сміху, були пережитки старого в свідомості людей і вороги — зарубіжні і доморослі. У глибинному розумінні цього ідеалу, в умінні дати добре відчути ідеал читачеві, у худож­ній майстерності й щирому бажанні боротися за торжество цього ідеалу і полягає велика життєстверджуюча сила творчості Остапа Вишні.

Павло Михайлович був письменником дуже широкого діапа­зону, письменником дійсно багатогранним. В його великому літе­ратурному доробку представлено різноманітні жанри малої про­зи. Ми зустрічаємо тут гострі політичні памфлети і комедійні п’єси, фейлетони — різновид сатиричного, викривального жанру на актуальну тему, і оповідання для дітей. Також Вишня ввів в українську літературу й утвердив у ній новий різновид гуморис­тичного оповідання, назвавши його усмішкою. Ці оповідання ви­різняються лаконізмом, влучністю, дотепністю, іронічністю, які ство­рюють загальну викривальну тональність твору. На запитання «Знову усмішки?» письменник переконано відповідав: «Так! Усмішки! І навіть обов’язково! Не мислю-бо інакше переробки всього нашого «медлительного» життя на нове, бадьоре й сміливе, як не з добрим гумором, не з радістю! Чого плакати?.. Мені нове життя усміхається! І я йому усміхаюсь! Через те й усмішки». У Остапа Вишні є цілі тематичні цикли усмішок, наприклад, сіль-


ські, кримські, реконструктивні, київські, мисливські тощо, і в них обов’язково відчувається присутність автора (в ліричних відсту­пах, окремих репліках оповідача).

Писав він і веселі гуморески — різновид усмішок — невеликі оповіді про якусь смішну пригоду чи рису характеру людини, і ав­тобіографічні оповідання, в яких намагався посміхнутися над сво­їм власним життям, ніби іронічно подивитися на себе збоку.

Значне місце займають мудрі й дотепні нариси, в яких оспіву­ється краса сучасного авторові буття, життя і труд передових лю­дей села і міста, діячів науки і культури. Він сам був невід’ємною і дуже чутливою часткою цього життя, сам вийшов з його глибин і тому досконало знав персонажі своїх творів. Вони прийшли в його фейлетони, памфлети й гуморески також із самого життя.

Творчий шлях Остапа Вишні почався нерано, коли він уже від­святкував своє тридцятиріччя, але талант гумориста стрімко роз­квітав. У 20-ті — на початку 30-х років XX ст. одна за одною поча­ли виходити збірки його творів — «Вишневі усмішки (сільські)*, «Реп’яшки*, «Вишневі усмішки кримські*, «Лицем до села*, «Ви­шневі усмішки кооперативні*, «Вишневі усмішки закордонні» та інші, і вже через кілька років його могутній сміх заволодів серця­ми мільйонів читачів. Цей період був найбільш плідним і най­більш яскравим у творчій біографії письменника.

Певно, немає тем, що їх не торкнувся б у своїй творчості Остап Вишня, і, звісно, він мусив віддавати данину своєму часу, відклика­тися на злободенні суспільно-політичні обставини, спрямовувати гостре перо своєї сатири проти націоналізму, релігії, висміювати вади своїх сучасників. Саме цими сюжетами, взятими з самого життя, злободенною тематикою, простотою і зрозумілістю широкому зага­лу Остап Вишня заслужив глибоке визнання й популярність у сво­го народу. В його усмішках присутні й типовий український пей­заж, і український характер, і українська поетичність, і український гумор — «лукавий і добродушний». В його творах, перейнятих щи­рим, життєрадісним настроєм, соковиті, різнобарвні пейзажі зміню­ються майстерно виведеними діалогами, які супроводжуються влуч­ними деталями, репліками, описами комічних ситуацій. І скрізь відчувається присутність автора — мудрого, іронічного, проникли­вого, усміхненого, який любить своїх героїв.

Славу народного письменника Остапові Вишні принесли твори, в яких весняними барвами іскриться викривальний і життєстверд­ний сміх. Але таланту його притаманні також поетичність в осяг­ненні світу, ніжність і лагідність у ставленні до людини, до приро­ди. Так, наприклад, Остапа Вишню зацікавила тема Криму, минуле цього краю, чарівна природа гір і морського узбережжя, і в 1925 році з’явилися «Вишневі усмішки кримські*. Читаючи ці усміш-


ки, ми бачимо, як факти та події минулого, географічні особливості, побут і звичаї людей набувають доброзичливо-гумористичного осмис­лення. Автор розгортає своєрідне художнє історико-краєзнавче до­слідження, в усмішках — жартівливо-гумористичні, щирі ліричні настрої, а слова оповідача оригінально та жартівливо забарвлені. Вигадливий і кмітливий оповідач створює світлу, незлостиво коміч­ну атмосферу. Образи-визначення спрощені, подані з комічною на­становою: «Коли ви дивитесь на море, перш за все спадає вам на очі — вода... Прийшовши до моря, мацаєте його рукою: воно мок­ре... Руку в рота — солоне, й капає... Значить, вода...»

Ліричні відгомони душі на неповторну красу кримських пей­зажів, психологічна готовність до сприйняття місцевих легенд і жартівливо-усміхнений настрій оповідача — це складові тієї гумо­ристичної атмосфери, що позначає і мальовничі, пізнавальні усміш­ки («Кримська ніч», «Кримське сонце»), усмішки подорожувань та усмішки про інтимно-любовні захоплення відпочиваючих, усміш­ки про соціально гострі контрасти та про нелегке життя кримських татар.

В його творах ми зустрічаємо різні типи селян, старих і моло­дих, чоловіків і жінок у несподіваних життєвих ситуаціях. Мова його героїв завжди колоритна, жвава, а їх побут переданий за допо­могою яскравих, найприкметніших деталей. Характеризуючи своїх героїв, письменник застосовує часто вживані народні вислови, при­слів’я, приказки. Ми відчуваємо, що автор любить своїх героїв, хоч якими б вони не були, тому сміх Вишні завжди доброзичливий, а не злісний і засуджуючий, і тому загальна тональність його гуморе­сок — світла, сонячна.

Любов Вишні до людини не старіла, не старіла його любов до рідного слова, як не старів і його талант. До останніх днів Павло Михайлович був енергійним і діяльним, зустрічався з читачами, подорожував по країні, продовжував свою літературну творчість, яка була для нього органічною необхідністю, «його найбільшою при­страстю і найбільшою стихією».

Могутній талант Остапа Вишні, надзвичайна популярність його творів мали величезний вплив на творчий ріст цілої плеяди моло­дих українських сатириків і гумористів. «Остап Вишня ввійшов в українську літературу як видатний самобутній майстер гумористич­ного цеху, великий сміхотворець нашого часу. — писав Ф„ Маків- чук. — І слово його чарівно-веселе не вмре ніколи, бо сам він був живою, радісною усмішкою свого великого, безсмертного народу».

Остап Вишня — один із зачинателів і найвизначніших пред­ставників української сатирично-гумористичної літератури. Пись­менник, який у 20-х роках минулого століття заохотив мільйонні маси до читання, якого в той час називали «королем українського тиражу», якого сьогодні по праву вважають найяскравішою постат­тю національного відродження 20-х pp.

Остап Вишня — майстер гумору, чародій сміху, який за особ­ливостями природи свого рідкісного обдаровання тонко відчував комічне і вмів одягнути це комічне в поетичну форму, не загуби­вши жодного його складника. Остап Вишня мав добру й веселу душу життєлюба. Його життя було незвичайним, наповненим най­різноманітнішими подіями, сумними і радісними, але він завжди сприймав їх з гумором і легкою іронією. Тому і користувався таким шаленим успіхом у народу, бо ділив з ним одне життя, бо був його сином, бо зумів передати почуття і характер сміху свого народу, для якого так самовіддано творив, бо вмів сміятися і над собо.ю.

Остап Вишня мріяв своїми творами викликати добру, теплу усмішку у свого народу. Він умів лагідно зігріти людину своєю теплою посмішкою. Так, у творі «Дід Матвій» звучить сміх любові. Але водночас письменник висміював дрібні вади своїх сучасників, спрямовував вогненні стріли нещадної сатири проти бюрократів, хабарників, підлабузників, п’яниць, винищувачів природи. Темати­ка його творів завжди була пов’язана із злободенними проблемами народу, мабуть, немає такої теми, якої б не торкнувся у своїх творах Остап Вишня. Із його творів постала вся Україна 20—30-х років, яка мовби дивилися в дзеркало і всміхалася, пізнаючи себе. Однак не міг письменник спрямувати своє перо сатирика проти всього, що заважало його рідному народові стати вільним, не міг сказати усієї правди вголос.

У своїх творах майстер гумору вдавався до різних засобів і прийомів творення комічного. Вогнистий гумор ллється з його усмі­шок, найрізноманітніші комічні ситуації наповнюють гуморески, іронічне висміювання зустрічаємо в памфлетах, нещадна сатира переповнює фейлетони. Мабуть, немає такого прийому, до якого б не вдався Остап Вишня. Добре володіючи живою розмовною мовою, він уміє органічно трансформувати народні дотепи, творчо викорис­товувати влучні приказки і прислів’я, він майстер образних порів­нянь і метафор. Для створення комічного письменник поєднує лек­сику різних стилів. Важливу стилістичну роль у його творах віді­грають діалектизми, архаїзми, професіоналізми, терміни. Остап Ви­шня — неперевершений майстер у створенні сатиричних портретів, у ліпленні гумористичних характерів за допомогою мовної індиві­дуалізації.

Вишневий сміх — веселий, щирий, здоровий. Вишневий гумор — близький і знайомий. Цей факт підтверджує популярність його тво­рів, що і сьогодні читаються і викликають у читачів сміх.



Беру это сочинение!

Похожие сочинения
Категория: 11 клас | Добавил: 00dima (20 Февраля 2013) | Обновлено | Просмотров: 2737 | Рейтинг: 0.0 /0
Перейти на главную страницу

Сообщить об ошибке!

Понравилось? Оставь отзыв

Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]

Sochineniya.info © 2025
Хостинг от uCoz