І варіант
Переді мною стоїть досить цікаве питання: що можна вважати
українським ідеалом? І однозначної відповіді на нього бути не може. Адже
українці — дуже неоднорідна нація, до того ж, як говорили декілька років тому,
«нас 52 мільйони», а отже, у кожного може бути свій ідеал, не схожий на ідеал
іншої людини. І кожен з нас має право стверджувати, що саме виплеканий ним
образ може вважатися українським ідеалом. А ще врахуймо, що цей самий ідеал
міг змінюватися протягом століть! І що ж тепер робити? Як знайти відповідь на
питання?
А може, слід звернутися до тих джерел, в яких українці
вили- . вали свої прагнення, сподівання, надії — до фольклору та літератури, і
пошукати ідеалу серед літературних образів?
Можливо, ідеалом виступає молода дівчина-українка, напрочуд гарна й
чиста душею: очі — як терен, брови — мов шовкові шнурочки, щічки — як червоні
рожі, вуста — наче червоні ягідки, довге шовкове волосся, чудове вбрання, ряд
прикрас (корали, дукачі, намисто)... Дівчина скромна, працьовита, побожна,
шаноблива.
Повій, вітре, на Вкраїну,
Де покинув я дівчину,
Де покинув карі
очі... —
співається у пісні на слова С. Руданського. «Золото — не дівка!
Наградив бог Терпилиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і до
всякого діла дотепна, — яке у неї добре серце, як вона
поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця...*
— так характеризує виборний Наталку — героїню п’єси І. Котляревського. А Маруся
із повісті Г. Квітки-Основ’янен- ка? «Та що то за дівка була! Висока,
прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці, як тернові ягідки, бровоньки,
як на шнурочку, личком червона, як панська рожа...» А ще Маруся «на все село
була і красива, і розумна, і багата, звичайна, та ще ж к тому тиха, і смирна, і
всякому покірна*.
А Мавка у драмі Лесі Українки! Прекрасний образ, узятий
із фольклору, і скільки в ньому чарівності, неповторності! А Маруся Чурай з
однойменного твору Ліни Костенко: красива зовні, чиста душею, незважаючи навіть
на тавро вбивці, якого зовсім не заслуговує!
Отже, ми вбачаємо український ідеал в образі молодої
вродливої дівчини? А може, ідеалом є інший одвічний образ — мати з немовлям на
руках? Цілу галерею образів матерів змальовує у своїх творах Марко Вовчок. Так,
більшість з цих жінок глибоко нещасні, адже над ними тяжіє ярмо кріпацтва.
Однак, тримаючи на руках немовля, жінка наче перероджується, забуваючи про все
на світі. Ідеалізує матір і Т. Г. Шевченко у своїх поемах, віршах і повістях.
А якою ніжністю проникнуті народні колискові, які співає мати над
колискою дитини:
Сонки-дрімки в колисоньки,
Добрий розум в головоньки,
А рісточки у кісточки,
< Здоров’ячко
у сердечко,
А в роточок говорушки,
А ніженьки ходусеньки,
А в ручечки
ладусеньки.
Героїня твору Лесі Українки також заколисує свою дитину ласкавими і
ніжними словами:
Спи ж ти,
малесенький,
Пізній-бо час-
То, може, мати з дитиною — український ідеал? Недарма ж
в Україні споконвіку найшанованішою була Богородиця з немовлям на руках.
А можливо, українським ідеалом є козак — оборонець
рідної Батьківщини від чужоземців-поневолювачів? Мабуть, в усіх фольклорних
творах, в усій українській літературі не знайдемо більш популярного образу.
Чимало дум, історичних пісень, балад, переказів, легенд, казок змальовують
образи відчайдушних козаків, як історичних персонажів, так і безіменних
героїв.
Не можна не пригадати твір, який у цілому присвячено українському
козацтву — «Енеїду» І. Котляревського. В образах Енея і троянців втілено
найкращі риси українських лицарів-козаків, про що свідчать уже перші рядки
твору:
Еней був парубок
моторний І хлопець хоть куди козак...
Еней, його військо, Низ та Евріал. Усіх цих героїв
Котляревський змальовує з великою любов’ю, віддаючи їм належну шану; хоча деколи
й сміється над ними, та сміх цей є доброзичливим, приязним.
Чимало героїчних вчинків козаків змальовано у творах
українських поетів-романтиків, зокрема Т. Шевченка, А. Метлинського, М.
Костомарова, І. Вагілевича, М. Шашкевича, Я. Головацького, які у своїх поемах,
віршах і баладах вимальовують ідеалізований образ козака з усіма його
найкращими рисами. Він мужній, хоробрий, сильний, благородний у своїх вчинках,
незламний у бою.
А згадаймо ще Кирила Тура з роману П. Куліша «Чорна
рада». Непохитний у своїх переконаннях, винахідливий і навіть хитрий,
благородний і впертий, він є збірним образом козака.
З приходом в українську літературу критичного реалізму
образ козака поступово відходить, зникаючи з художніх творів, однак у пам’яті
народу козак назавжди залишається взірцем чеснот.
А може, я помиляюсь, і український ідеал слід шукати
зовсім не в людських образах, хай то буде дівчина-красуня, молода жінка з
дитиною, лицар-козак? Можливо, українським ідеалом є ряд позитивних якостей,
які повинен мати кожен свідомий українець? У такому випадку цікаво: хто ж може
встановити критерії, за якими можна визначити ці якості?.. Вигадаємо спеціальну
комісію, яка буде визначати український ідеал? Та, здається, такі ідеали вже є:
Леся Українка, Василь Стус та інші.
Мені ж здається, ідеалом є людина, яка залишається Людиною, земля, яка
родить хліб, мати, яка колише дитину, дитина, яка посміхається, тобто все те,
що відповідає своєму призначенню на землі!
II варіант
Що таке український ідеал? Я вважаю, що нема
українського ідеалу, а є загальнолюдський ідеал, до якого можна додати означення
«український». Кожна людина у світі прагне чогось досягти: здолати найвищу
гору, забити більш за всіх м’ячів у ворота суперника, написати книгу, яка б
своєю популярністю не поступалася перед «Гаррі Поттером», або заробити купу
грошей і купити найкращий у своєму місті будинок чи найдорожчу машину. Всі ці
бажання, мрії, що вимальовують певний ідеал людини, притаманні як
українцю, так і китайцю, австрійцю, бразильцю і закоханому в себе
американцю.
І коли Ви, вчителю, будете перевіряти твори на задану
тему, мабуть,
не знайдете двох однакових творів,
якщо тільки хтось у когось не
спише, бо навіть у двох друзів, у двох сусідів, співробітників, чоловіка та жінки образи вимріяного ідеального життя чи
ідеальної
людини будуть різними.
Як на мене, ідеалу взагалі ке існує, бо він втілюється у
найвищій істоті, субстанції, створінні; це — Бог, Будда, Аллах, єгипетський
бог Ра, для когось Всесвіт і т. ін. Ідеал — це щось неймовірне, щось дуже
добре, приємне, недосяжне, для багатьох його не існує. Можливо, ідеал — це
стан абсолютного щастя, до якого так прагнуть люди, про яке так мріють. Це
стан, коли людина до нестями закохана, коли вона виграла мільйон (чи 10
мільйонів) гривень або навіть свро в лотереї, або коли вона влучила кулею у
лузу з якогось цікавого положення, коли на кону життя і все закінчується
добре, коли, йдучи через пустелю кілька днів, натрапляє на зелений оазис. Але
ніщо не буває вічним, і цей стан абсолютного щастя минає, адже завжди є до чого
прагнути, адже з кожною хвилиною людина все більше пізнає світ, а в результаті
змінюється уявлення про ідеал, і їй є чого бажати й бажати. І тільки недосяжне
може вічно залишатися ідеалом.
Тому основне, що утворює український ідеал, на мій
погляд, утворює ідеал і німця, і мешканця острова Ява. Наприклад, бачити повагу
в очах іноземця, коли повідомляєш, що ти українець, відчувати почуття гордості,
коли піднімають український прапор, коли звучить гімн нашої країни, і щоб люди
з різних країн аплодували тобі — українцю, Звісно, що менталітет кожної нації
буде вносити свої корективи до поняття національного ідеалу, але загалом він
для всіх людей буде однаковим. Український народ прагне миру в своїй державі
та й у всьому світі, прагне незалежності. Та чи тільки він один бажає цього!?..
Я хочу добре закінчити школу, вступити в омріяний навчальний заклад,
здобути спеціальність, отримати роботу, займатися улюбленою справою,
отримувати за це гідну заробітну платню... Я хочу жити в країні, в якій би
панував мир і всі люди жили добре, достойно Людини.... Хіба це багато!? І якщо
мої мрії здійсняться, значить держава, в якій я живу, може досягти українського
ідеалу.
Похожие сочинения
|