І варіант
«...Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, по-
трясаючи ревом пустелі і нетра і вогненним хвостом замітаючи слід, летів
дракон.» Так починається роман Івана Багряного «Тигролови». Страшний дракон —
це поїзд, який на повній швидкості мчить крізь сибірські простори на Далекий
Схід. Далі образ поїзда-дракона автор увиразнює багатьма деталями, посилюючи експресію:
жахлива машина «звивається над прірвами», входить у тунель, «як вогненноокий
хробак», «зойкає несамовито* і летить, летить, летить...
Що ж це за поїзд? Чому автор роману «Тигролови» характеризує
його так незвичайно? Відповідь бачимо далі у тексті: цей «дракон» тримає у
своїх вагонах тисячі замордованих людей, так званих «ворогів народу». їх
вивезли з України у Сибір, відірвав-
ти від родини, вони приречені на каторжні роботи у суворому
непривітному краї, де, очевидно, зустрінуться зі смертю. Ці люди не
описані, але їх душевний стан талановито показано за допомогою змалювання їх
очей: «Крізь заґратовані діри дивилися тоскно ґрона мерехтливих очей, —
дивились крізь темряву десь на утрачений світ, десь туди, де лишилася країна,
осяяна сонцем...» Поїзд рідко зупиняється, а якщо й робить зупинку, то вздовж
нього бігають озброєні багнетами наглядачі. Вони не дивляться на бліді обличчя
й мерехтливі очі за заґратованими віконцями, їх обов’язок — слідкувати, чи не
вчинено диверсії, чи не втік хто зі страшного «дракона».
Образ поїзда — символ репресивної тоталітарної системи,
яка кидає в тюрми людей, вивозить у спеціально облаштовані концтабори Сибіру.
Ця система забирає у людей волю, гідність, сім’ю, врешті- решт, Батьківщину,
перетворює їх у рабів. Якби ж то ці люди були справжніми злочинцями! Насправді
це — безневинні люди, яких тоталітаризм «давив» навіть не тисячами, а
мільйонами, це так звані «куркулі», «буржуазні націоналісти». Саме із-за таких
жорстоких методів Іван Багряний порівнює тоталітарну державу зі страшним
звіром.
Назустріч поїзду-дракону йде інший експрес, м’який, комфортабельний,
доглянутий, із затишними спальними купе та розкішним вагоном-рестораном:
«М’яко погойдуючись, як у мрійному вальсі, пишаючись шовком фіранок на вікнах,
мерехтячи люстрами, котився він, ніби разок блискучих коралів, віз,
заколисуючи, екзальтованих пасажирів десь в невідомий і вимріяний, казковий
край, в дивне золоте ельдорадо.» Бачимо разючу різницю між двома поїздами.
Якщо перший поїзд — чорний, гримкотливий і похмурий, то другий — затишний і
розкішний. І не дивно, бо везе він не майбутніх каторжників, а інженерів,
авіаторів, партпрацівників, ударників праці й бюрократів, цивільних і
військових... Одним словом, показана та частина суспільства, яка є вільною, а
отже, два різні поїзди символізують розподіл населення СРСР на дві частини —
ув’язнених і вільних. Пасажири комфортабельного поїзда поки не мають ярлика
«ворогів народу». Але чи надовго?..
II
варіант
«...Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом,
потря- саючи ревом пустелі і нетрі, і вогненним хвостом замітаючи слід, летів
дракон», — таким казковим зачином розпочинається роман Івана Багряного
«Тигролови». Із страшним драконом порівнює автор не менш страшний ешелон
смерті, поїзд, що везе своїх жертв-в’яз- нів на каторгу, з якої немає
повернення...
Зачин роману несе в
собі своєрідно запрограмовану ідею всього твору. Мчить колією поїзд-дракон, який має черево,
«натоптане вщерть» тисячними жертвами. Що це за поїзд і хто ці жертви? Той поїзд — таємнича і страшна «легенда про
зникнення душ». Його веде паровоз-голова
«Йосиф Сталін» і підпихає демон «Фелікс Дзер- жинський». Це етапний ешелон ОГПУ
— НКВД, який летить у чорну темряву, у прірву, в небуття.
Автор порівнює
вагони цього страшного поїзда-дракона із суглобами з шістдесятьма рудими
домовинами, бо вони заживо ховають у собі тисячі людей. Мчить дракон, несе в
собі тисячі «приречених, безнадійних, змордованих — хоче замчати їх у
безвість, щоб не знав ніхто, де і куди». А «крізь заґратовані діри» цього
ешелону смерті тоскно дивляться «ґрона мерехтливих очей» людей, одірваних від
рідйого краю, від домівок і родин, замучених і зневажених. Людей, які не
грабували і не вбивали, які не скоїли жодного злочину, які винуваті лише в
тому, що народилися чесними, що бачать недоліки і говорять про них, що люблять
свій народ і Батьківщину, що не відцуралися віри своїх пращурів. Це чесні
трударі — полтавські, катеринославські й херсонські «куркулі», «державні
злодії», суджені «за колоски», та й інші «вороги народу» — вчені, вчителі,
селяни, робітники, ворожість яких проти народу в тому, що надто його люблять і
бажають бачити його вільним і щасливим.
Цей поїзд —
уособлення зла і смерті, він символізує загрозу знищення українського народу, а
також представників інших націй великої радянської імперії, що були цвітом
своїх націй, — творча та наукова інтелігенція, військові кадри тощо.
Та ось зринає над обставленими
багнетами й оповитими жахливою державною таємницею вагонами українська розлога
пісня. Вона «здіймається на крила», «шугає і б’є крильми над стіною дракона»,
«мелодія дедалі стає потужнішою, кипить, вирує», і оскаженілі вартові безсилі
спинити її. Бо то — голос невпокореної волі, свідчення
нездоланності українського духу.
Похожие сочинения
|