Богдан-Ігор
Антонич — поет дуже своєрідного мистецько-філософського світогляду, в основі
якого лежить уявлення про гармонійну єдність людини й природи. Спочатку —
захоплений романтик, співець лемківських краєвидів, поет, що дуже важко
народжувався, пізніше — новітній міфотворець і пантеїст, геніальний поет-
мислитель, містик
у своїй творчості. Можливо, природа нагородила свого сина таким сильним
талантом слова, бо знала, що доля відмі- рила йому зовсім коротке життя — 28
років. Написані вже більше півстоліття тому твори Б .«І. Антонича сьогодні
підказують нам замислитися над тим,.що є людина, як їй слід жити, співіснувати
з природою, бо людина, на думку поета, — невід’ємна частка багатющого
навколишнього світу.
У світобаченні поет — язичник, він сам пише про себе в поезії
«Автобіографія*: «Я все — п’яний дитвак із сонцем у кишені*, «я — закоханий в
життя поганин*. Це не відкидання певних християнських моральних постулатів, це
— захоплення дивосвітом вічної, мінливої, мудрої природи, джерелом усього
існуючого. Збіркою, яка втілила найбільшою мірою погляди письменника на світ
природи і місце людини в ньому, стала «Зелена євангелія*, яка з’явилася друком
вже після передчасної смерті поета, у 1938 році. У збірці автор творить новітню
міфологію, яка багато в чому спирається на відомі релігії й учення —
язичництво, яке оживлює кожну травинку, сонечко, кожне створіння природи;
індуїзм, що проповідує вчення про карму — систему перетворень людини після
смерті на якусь іншу істоту чи рослину, камінь; навіть такий популярний
матеріалізм, який переконує у вічності того, що існує. Про незнищенність
матерії ми дізнаємося з прекрасної поезії у збірці «Книга лева*:
Забрівши у хащі,
закутаний у вітер, накритий небом і обмотаний піснями лежу, мов мудрий ліс, під
папороті квітом і стигну, і холону, й твердну в білий камінь.
Потім камінь-тіло під «зеленою повінню*, залитий потопом,
обпечений гарячим сонцем, «стане вуглем, з пісні буде попіл*. «Тисячні
століття* минуть, і «вугіль з наших тіл цвістиме чорним квіттям*.
Так, переходячи із стану в стан, живе й оновлюється природа. У такій
циклічності природи Б.-І. Антонич бачить заперечення смерті. Тяглість її
набуває первісного, міфічного значення і підноситься поетом до вічності:
І день, і вік
однаково минають. Не задержать нам хвилі. Кожна мить знов родить другу мить, і
перша в другій спить, обі у третій, та, як вежа, час виростає й меж не має й
нас німить.
Безперервною стає й людина: хоч гине її тіло та
свідомість, але «надособове життя буде вічним*, як переконує Б. Рубчак.
Поет зливає свого ліричного героя зі світом природи,
особливо рослинної та тваринної, так, що герой навіть втрачає свою індивіду-
альність. Вічною
для письменника стає весна, адже саме вона оновлює все, вона кличе під свої
корогви до вічного життя, захоплюючи своїм чаром:
Я, сонцеві життя
продавши за сто червінців божевілля, захоплений поганин завжди, поет весняного
похмілля.
Богдан-Ігор Антонич — людина надзвичайного й неповторного таланту. Його
містичні, пантеїстичні твори, в яких світ постає яг храм природи, збагачують
наш духовний світ, доводять необхідність гармонійного життя людини й природи і
творять новітній міф про створення й вічність світу, сповненого оживленими
рослинами, камінням, водою, рослинами. Зачудованими очима дивився поет на цей
світ, і читачі теж відчувають себе вічними дітьми природи після знайомства з
самобутньою творчістю Б.-І. Антонича.
Похожие сочинения
|