Якби одне з багатьох українських видавництв
вирішило видати поетичну збірку Ліни Костенко, яка була б повністю присвячена
•темі творчості, то вийшла б дуже велика за обсягом книжка. І не дивно, що
видатна поетеса приділяє величезну увагу згаданій темі, адже творчість для неї
— це сенс життя, і вона прагне висловити своє розуміння цього поняття. Тут були
б і вірші, присвячені місцю письменника в суспільстві, і поезії, присвячені
колегам «по перу», і твори, які б показували душевну роздвоєність митця під час
панування тоталітарного режиму.
На прикладі кількох поезій ми можемо побачити, як відбувалось
зростання Костенко-поетеси. Показовим у цьому плані є вірш «Доля», де авторка
розповіла про народження в собі поета. На містичному базарі продаються різні
долі, які умовляють купити їх. І тільки одна Доля не пропонує себе, бо
стверджує, що за неї треба платити життям. Читач здогадується: Ліна Костенко
говорить про нелегку долю митця, для якого
Поезія — рідна сестра моя.
Правда
людська — наша мати.
Ці рядки підкреслюють, що Поезія і Правда тісно пов’язані між собою, а
отже, справжній митець підкоряє свої творчі пориви служінню Істині. Особливо
промовисто це звучало у той час, коли був написаний вірш, час ідеологічної
однолінійності, утисків і цензури. Поняття істини, як розуміла його Ліна
Костенко, не збігалося з офіційним розумінням «правди» соцреалістичного
мистецтва. Однак час, як лакмусовий папірець, виявив, чиє розуміння Правди було
істинним. Оптимістичним акордом звучать останні рядки поезії:
Я вибрала Долю собі сама.
І що зі мною
не станеться — у мене жодних претензій нема до Долі — моєї обраниці.
Щоб зрозуміти психологію творчості Ліни Костенко,
необхідно ознайомитись із віршем «І тільки злість буває геніальна», в якому
поетеса аналізує причини власного творчого неспокою. З одного боку вона —
жінка, «смаглява золота віолончель», яка повинна бути лагідною, спокійною,
якій просто хочеться щастя; з іншого — неспокійна, мужня і тверда. І саме ця
друга половина бунтує в ній, вимагає виплеснути гнів та обурення на папір.
Такі емоції викликані злістю на несправедливість, зрадливість, брехню, які
поетеса бачить навколо себе і які не дають їй відкласти перо, притлумити творчу
наснагу. Знову, як і у вірші «Доля», бачимо жертовну натуру Ліни Костенко, її
готовність творити заради Правди, заради України та її народу.
Читаючи поезії видатної поетеси, розуміємо: у
своїх віршах вона кидає виклик тоталітарній системі, водночас талановито показуючи
читачеві безправне становище вільного духом митця в умовах комуністичного
режиму. «Я недоцільна — наче камертон у кулаці кошлатого бандита», — говорить
Ліна Костенко у творі «Ми мовчимо — поезія і я». «Кошлатий бандит» — це,
безперечно, Система, а під «недоцільністю» авторка має на увазі неможливість
власного самовираження в умовах тоталітарного тиску. Становищу
47 СУТ 2500.
5-11 кл.
митця, якии відмовляється творити на догоду владі, присвячені и вірші
«Червоні краплі глоду*, «Поезія згубила камертон*, стаття «Геній в умовах
заблокованої культури* та інші твори.
Вже зазначалося, що темі творчості Ліна Костенко присвячує -**агато
поезій. І ми робимо висновок: поетеса небайдужа до питання про призначення
митця на землі. Вона твердо переконана в тому, що поет — виразник народних дум
і переживань, який не належить собі, бо
Є боротьба
за долю України.
Все інше —
то велике мискоборство.
Похожие сочинения
|