У Василя Стуса є такі рядки: «Довіку не буде із мене раба, душа переважить полони». Саме ці слова стали життєвим девізом поета.
Літературне середовище України 60-х років не надто гостинно прийняло упертого, безкомпромісного молодого донбаського поета Василя Стуса, який виявився незручною людиною, адже його безкомпромісність була природною, а не показною. Запальний, нетерпимий до будь-якої несправедливості, поет особливо боляче сприймав спроби тоталітарного режиму витравити останні рештки духовності нашого народу, зрусифікувати Україну, знищити рідну мову.
Незважаючи на утиски й переслідування, Стус пише твори, займається громадською діяльністю. Він знав, який тернистий шлях чекає на нього, але не прагнув «сховатися од долі». У січні 1972 року поета було заарештовано й засуджено до 5 років ув’язнення, а у травні 1980 року знову заарештували, засудили вже на 10 років таборів суворого режиму і 5 років заслання. Перебуваючи в таборі, поет пише вірш «О земле втрачена, явися».
Вид лірики: патріотична.
Жанр твору: ліричний твір.
Провідний мотив твору. Перебуваючи в ув’язненні, поет мріяв про повернення на рідну землю. Саме це й стало провідним мотивом твору.
Композиція твору. Вірш «О земле втрачена, явися» належить до невільницької лірики. Твір має обрамлення, яке підкреслює тужливий настрій ліричного героя.
Образи твору. Головний образ твору — ліричний герой, ув’язнений на багато років у таборах. Він згадує рідну землю, подумки повертається «у дні забуті», де «сонця клопочуться в озерах, спадають гуси до води», де сині ниви, «світання пелехаті» і «солодавий запах винниць». Низка риторичних питань підсилює почуття смутку ліричного героя за втраченою вітчизною, образ якої зримо проглядається у творі.
Мовні засоби твору. У творі використано такі художні засоби:
епітети «зболений сон», «дні забуті», «усеблага покута», «далекі пожиттєві ери: сині ниви», «чорне вороння лісів», «світання тіні пелехаті» передають настрій тривоги, неспокою; «солодавий запах винниць», «мосяжний (мідний) перегуд джмелів», «пшеничні руки», «безберегість полів», «жаром спечені уста», «западиста долина», «вільготні лети» передають зміну настрою: тепло на душі від спогадів про гарне;
метафори «лазурово простелися», «поверни у дні», «дня розгойдані гарілі», «бризкіт райдуги в крилі», «росою згадок окропи», «сонця клопочуться», «розтанули сліди», «душу порятуй» здебільшого містять дієслова у формі наказового способу, що втілюють мрії поета. Це звучить як заклинання;
архаїзм «усеблаґа» підкреслює високість стилю, адже йшлося про рідну землю; неологізм «безберегість»;
звертання: «земле втрачена», «лихо», «минуле» — за цими словами можна зрозуміти увесь смисл вірша;
риторичні питання «де чорне вороння лісів?», «...де... солодавий запах винниць...», «Де дня розгойдані тарілі?», «Де... бризки райдуги в крилі?», «Минуле, озовися, де ти?» теж звучать як заклинання, як вираз безмежної туги;
риторичні оклики: «...пролийся мертвому мені!», «...і тихо вимов: лихо, спи!»; порівняння: «солодавий запах винниць, як гріх, як спогад і як біль»; рефрен: «де».
Версифікація твору. Вид римування: перехресне (явися — простелися, сні — мені: абаб):
О земле втрачена, явися
Бодай у зболеному сні
І лазурово простелися
Пролийся мертвому мені!
Розмір вірша: чотиристопний ямб із пірихієм.
Ідея вірша — передати усі нюанси почуттів людини, що сумує за рідним домом і батьківщиною.
Ліричний герой твору сумує за втраченою батьківщиною, згадує її поля, діброви, долини, звертається до рідної землі з проханням дати йому сил, порятувати його душу в чужому краю.
Похожие сочинения
|