Суббота, 24 Июнь 2017, 12:31
Приветствую Вас Гость | RSS

ВСЕ СОЧИНЕНИЯ

Меню сайта

 

Предметы
Форма входа
Статистика

Онлайн всего: 6
Гостей: 6
Пользователей: 0


Сочинения

Главная » Сочинения » Українська мова та література » 5 клас Добавить сочинение

Автобіографічність поезії Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало...»

Серед різноманітної тематики творів Тараса Шевченка виділяються автобіо­графічні вірші. Перебуваючи на засланні, він згадував дитинство, бачив картини пережитого, сумував за рідними.

Тяжке кріпацьке дитинство було у поета. Та іноді і в нього траплялися радісні хвилини. Саме їх відтворив Т. Шевченко у вірші «Мені тринадцятий минало...». Твір написаний у вигляді спогадів про дитячі роки. Перша частина написана у радісному, піднесеному тоні. Настрій хлопчика пов’язаний із навколишньою при­родою: сяяло сонечко, гріло ласкаво і навіть ягнята веселились. У людей теж ра­дісний настрій, їх покликали обідати, коли можна перепочити від тяжкої праці.

Та все швидко минає. Сонце запекло, почервоніло, запалило рай, і хлопчик ніби прокинувся. Він побачив картини непривітної природи, поглянув на чужих яг­нят, згадав, що в нього немає хати. І в хлопчика «хлинули сльози, тяжкі сльози».

Ці похмурі роздуми перервала дівчина, яка недалеко вибирала плоскінь. Вона привітала хлопця, поцілувала. Ця невеличка радість змінила настрій хлоп­чика, звеселила душу, подарувала приємні хвилини. Для нього

Неначе сонце засіяло.

Неначе все на світі стало Моє... лани, гаї, сади!..

І ми, жартуючи, погнали Чужі ягнята до води.

Тарас Шевченко і сам часто переживав такі ситуації. Малою дитиною йому доводилося ходити голодним, обідраним, пасти чужі ягнята, терпіти знущання хазяїв. Йому відоме почуття несправедливості. Тим більшим щастям для нього було ласкаве слово, чуйне ставлення, співчуття, ніжність.

Система навчання в цісарській школі

(за оповіданням І. Франка «Грицева шкільна наука»)

Іван Франко написав багато оповідань про дітей, про їх навчання в школі. У творах він засуджував антинародну систему навчання дітей в умовах подвій­ного гніту — цісарської монархії і польської шляхти.

Іван Франко вірив, що освіта для трудящих стане доступною лише при спра­ведливому, без експлуататорів, суспільному ладові. Освіта ж у Галичині була пе­ретворена на знаряддя гноблення трудового народу. Тогочасна школа не стави­ла своїм завданням «образувати народ». За кілька років навчання такі виходили з неї діти ж темні, як і були, зі скаліченими душами.

Убогій дитині неможливо було в той час здобути освіту. Батьки дбали лише про те, щоб здобути шматок хліба для дітей, одягти їх, узути. А тим, хто потра­пляв до школи, доводилося відчути на собі увесь тягар системи освіти, яка калі­чила школярів, робила їх покручами.

Засуджував систему австрійської школи письменник і в оповіданні «Грице­ва шкільна наука». Здібний сільський хлопчик потрапляє до школи. Методи на­вчання, різки вчителя, його ставлення до учнів з перших днів викликають оги­ду до школи. І Гриць, і його товариші мріяли лише про закінчення навчання. «І всі вони під час того шкільного року заєдно робили собі блискучі надії, як то буде гарно, коли вони звільняться від щоденних різок, позаушників, штурхан­ців, «пац»... і як покажуться знову в повнім блиску своєї поваги на пасовищі».

Промайнув рік навчання, і знову Гриць — пастух. А те, що він цілий рік ви­вчав, в одну мить перейняв гусак, прокричавши: «А баба галамага». Такою була система освіти, такі великі знання виніс зі школи Гриць.

Рассказать друзьям, чтобы не совпали сочинения!
Рассказать
Категория: 5 клас | Добавил: 00dima (02 Май 2017) | Просмотров: 12 | Рейтинг: 0.0 /0
Перейти на главную страницу
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]

Allcompositions © 2017