Пятница, 09 Декабрь 2016, 13:36
Приветствую Вас Гость | RSS

ВСЕ СОЧИНЕНИЯ

Loading
Меню сайта
Предметы

 

Форма входа
Статистика

Онлайн всего: 33
Гостей: 33
Пользователей: 0


Сочинения

Главная » Сочинения » Українська мова та література » 9 клас Добавить сочинение

Філософська драма Педро Кальдерона «Жипя - це сон» як бароковий твір

Педро Кальдерон де ла Барка (1600—1681) був молодшим сучасником Серван- теса й Лопе де Вега, одним із видатних представників іспанської літератури Зо­лотого віку. Кальдерон створив понад 200 п’єс різних жанрів, у яких надзвичайно яскраво відбилися найважливіші світоглядні уявлення, мотиви, образи та стиліс­тичні особливості іспанського бароко. За одною з версій, назва цього стилю похо­дить від «регоіа Ваггоса» — «перлина неправильної форми», за висловом А. Шене, це «екзотичне коштовне, мерехтливе багатокольоровим переливом, нерівномірне й незавершене за формою утворення перлини щасливо підійшло до назви доби». Кожний бароковий твір виконував функції навчання, розважання та враження.

Філософська драма Педро Кальдерона «Життя — це сон» і є саме такою ме­рехтливою, багатоколірною перлиною, вона нагадує вишуканий і примхливий му­зичний твір, у якому головна і побічні теми одна за одною переважають і зника­ють, переплітаються між собою і все ж існують як добре відчутні окремі музичні партії. Головною є тема відносин людини і долі. Її проявом є історія принца Се- хісмундо та його батька — короля Полонії Базиліо. Виконуючи свій обов’язок властителя перед державою, він зачиняє свого кровного сина Сехісмундо у башту, бо вірить у страшне пророцтво про те, що Сехісмундо народився кривавим ти­раном і вбивцею. Ця тема виконує функцію навчання і тому є втіленням старо­винного релігійно-дидактичного містерійного театру, де вустами головних геро­їв люд, що приходить до театру, навчався простих істин. Через взаємини Базиліо і Сехісмундо Кальдерон вирішує загальнолюдські проблеми поєднання закону і людськості, розуміння державного і батьківського обов’язку, показує приклад, як саме треба вчиняти правителю держави, яким він бачить ідеального правителя.

Паралельно розгортається інша, побічна тема — це тема кохання у любовному трикутнику Естрельї, Росаури і Астольфо, двоє з яких є претендентами на трон Полонії, — їхні пригоди, перевдягання і таємниці створюють своєрідний ціка­вий контрапункт до філософської теми головних персонажів твору. Вона виконує функцію розважання глядача, який має захотіти знову прийти до театру і вислуха­ти нудні філософські вислови. Від початку розгортання сюжету глядачу здається, що саме ця тема є головною, та згодом панування над побутовими темами фіііо- софсько-етичної теми Долі стає безсумнівним.

Іще одна з побічних тем твору — історія Клотальдо, який має зробити вибір між виконанням закону і людськими почуттями. Саме через нього Кальдерон на­вчає, що найголовнішим для людини є примат закону над беззаконням і дає прик­лад такого вибору, показуючи, як нелегко йти цим шляхом. Базиліо робить свій свідомий вибір як вождь цітого народу, за який несе відповідальність. Клотальдо ж — тільки слуга, але й він обирає закон, а не почуття. Таким чином Кальдерон наголошує на усвідомленні того, що перед законом усі рівні — і володар, і його раб.

Філософський концепт цього твору про те, що людина є лише іграшкою Долі, створює трагічність звучання цієї теми.

...Отже, хто змогти бажає Свою долю, той розумним І терплячим бути має...

Тут панують високі почуття, високий стиль спілкування, який підсилюється афористичними висловами, емоційним напруженням. Тут є певна трагедійність, до якої контрасними є інші теми драми. «Життя — це сон» має кілька рівнів роз­витку подій і їх сприйняття — трагедійний, побутовий і карнавальний. Останній, карнавальний, пов’язаний з народною драмою, якій властиві веселі розіграші та перевдягання.

Бажаючи вразити глядача, Кальдерон використовує натяки на таємне знання, метафізичні смисли. У драмі використані різні символи, знаки і шифри, зрозумі­лі іспанцям сімнадцятого століття. Символи Кальдерон вміщує у сни та астроло­гічні тлумачення. Наприклад, матері Сехісмундо, яка має його народити, ввижа­ється, що дитина у ній є страшним чудовиськом, що підтверджує червоний ко­лір її снів.

Він з’являвся породіллі в снах і в мареннях червоно... —

розповідає Базиліо про обставини народження свого сина. Хід планет і зірок вва­жає мудрий Базиліо доленосними:

...днини тої.

Кров ллючи, стялося сонце з місяцем в жахнім двобої.

За бар’єр обравши землю...

Віра у невідворотність пророцтва, у владу світил над долею людей, властива античним творам, у бароковому творі Кальдерона також є центром інтриги.

...Буде Сехісмундо Чоловіком вкрай зухвалим,

Принцем-кривдником жорстоким І монархом нечестивим.

За якого королівство Стане розбратом злостивим.

Школою хвальби й пороків.

Академією зради...

Видіння страшних катастроф для усього народу змушують Базиліо заховати свого сина, як античного Мінотавра, у високу башту, своєрідну заміну стародав­нього лабіринту.

У драмі «Життя — це сон» використані також літературні прийоми, характерні для барокових творів — несподівані порівняння серйозного з несерйозним, прос­тих істин із перевантаженим сюжетом, складних асоціацій (наприклад, Астольфо каже Естрельї: «Ваші очі, мов комети...»), контраст понять, гра слів, афористич­ність (наприклад: «Хто ображений, той ниций, адже честь — це справа сміли­вих...»), метафоричне перенесення дії до екзотичних країн (дія драми проходить у напівказковій Полонії, а деякі персонажі походять з такої ж екзотичної і невідомої іспанцям Московії). Як у більшості барокових творів, у драмі Кальдерона контрас­ти є важливою складовою драматичної дії, вони надають усьому твору яскравих, майже фантастичних кольорів, де реальне переплетене із уявним: мала, недоско­нала людина постає перед лицем величного і жахливого всесвіту; багатолюдний палац і самотня вежа є домівкою для королів; герої драм відчувають кохання і не­нависть, гординю і смирення...

Мотиви драми — сон, самотність принца, страждання героїв — є також цілком бароковими. Сон, винесений навіть у назву драми, виростає до філософського образу-символу. Неодноразово використаний у різних драматичних сюжетах (на­приклад, у Шекспіра), у Кальдерона він відіграє роль і сюжетної лінії, і узагаль­неного символу інобуття:

...Ми перебуваєм В світі, повнім таїни.

Бо життя — це сон чудний;

Знаю з досвіду, що всюди

Тут живуть сновиддям люди,

Поки збудяться вони...

Кальдерон стирає межу між життям і сновидінням, між реальним і вигаданим життям своїх героїв, що призводить до того, що й глядач починає сумніватися у реальності цього світу:

Снить багач, що він багатий.

Лупить гроші так і сяк;

Бідний снить, що він, бідняк.

Мусить пріти й заробляти;

Снить же той, хто взявся драти.

Снить, хто гнеться й хто згина;

Снить господар, снить жона І, як видно, всі на світі Снять, спокусами повиті.

Хоч цього ніхто не зна...

Фінал твору по-бароковому оптимістичний. Нарешті у Полонії є молодий, мудрий і справедливий правитель, батьки і діти знаходять один одного і прими­ряються, любовні інтриги завершуються, як і має бути, двома шлюбами... Усе так добре, що після читання чи перегляду Кальдеронової драми на сцені, залишається гіпнотичне враження казкового, часом химерного і неймовірно гарного сну.

Мабуть, саме кількарівневість, багатошаровість цієї видатної драми, створеної у сімнадцятому столітті, не тільки робить її величним пам’ятником своїй епосі, а й створює її успіх у глядачів уже понад три століття: кожний чує і прочитує у ній свій смисл, співзвучний настрою, думкам і почуттям. Драми Кальдерона набага­то переросли свій початковий зміст, набули нової актуальності у сучасності. Ре­лігійний містицизм, тривожне відчуття непевності, ілюзорності буття, напружена внутрішня рефлексія героїв, прагнення всеохопності й філософських узагальнень, тяжіння до химерної метафоричності та алегоризму привертали особливу увагу глядачів у часи історичних зламів і катаклізмів у різних країнах світу. Тому той, хто вперше взяв у руки «Життя — це сон», повертатиметься до цього твору все життя, намагаючись вичитати новий смисл, необхідний саме зараз.

Рассказать друзьям, чтобы не совпали сочинения!
Рассказать
Категория: 9 клас | Добавил: 00dima (19 Октябрь 2016) | Просмотров: 16 | Рейтинг: 0.0 /0
Перейти на главную страницу
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]

Allcompositions © 2016