Среда, 28 Июнь 2017, 09:03
Приветствую Вас Гость | RSS

ВСЕ СОЧИНЕНИЯ

Меню сайта

 

Предметы
Форма входа
Статистика

Онлайн всего: 5
Гостей: 5
Пользователей: 0


Сочинения

Главная » Сочинения » Українська мова та література » 10 клас Добавить сочинение

«Кайдашева сім’я» - зразок реалістичної соціально-побутової повісті

І «Кайдашева сім’я» — новий крок у розкритті теми селянства. (Тема селян­ства — одна з типових для української літератури. Проте І. Нечуй-Левицький далекий від народницької ідеалізації селянства. Через побутові сцени він зма­льовує найгостріші соціальні проблеми селянства: майнове розшарування, роз­пад патріархальної сім’ї, криза релігійного світогляду, традиційного для вихо­вання людини з народу, і заміна його дрібновласницькою психологією тощо.)

II. Колоритні персонажі — засіб розкриття проблеми. (І. С. Нечуй-Левицький подає характери персонажів у розвитку, надаючи можливість читачеві дати оцінку самостійно.)

1.     Родина — основа патріархального устрою. (Принаймні так завжди вва­жалося, на це сподівається старий Омелько Кайдаш, виховуючи синів. Проте ми бачимо, що ці основи вже порушені: Карно не лише не слухає батька, а й піднімає на нього руку. Мотря, що увійшла до чужої сім’ї, не мовчить свекрусі й поводиться брутально навіть у присутності своїх дітей, подаючи їм поганий приклад.)

2.     Образи героїв як засіб змалювання «ідіотизму селянського життя». (На перший погляд, у Кайдашів є всі підстави сподіватися на добробут: Омелько прекрасний стельмах і добре заробляє, сини не ледачі, до робо­ти приучені змалку. Проте Омелько полюбляє перехилити чарку, а Кар­па, а потім і Лавріна захоплює звичайна жадібність. Усе це затьмарює добрі риси героїв: працелюбність і майстерність Омелька, поетичність і оптимізм Лавріна, здатність усіх героїв кохати вірно й любити сім’ю. Не стільки будні страшні Кайдашам, скільки прагнення власності. Саме це руйнує стосунки, спотворює душі, калічить характери.)

3.     «Берегині» домашнього вогнища.

а)   Маруся Кайдашиха. (Вона була працелюбною і вправною, але посту­пово, коли «терлась коло панів», куховарячи для них, навчилася ма­нірності, улесливості, лінощів. Душа її у полоні дрібновласницької психології: Мотрині батьки багаті, а тому варті поваги, а Мелашчині бідні, то можна й зневажати їх. Це на перший погляд. А як заглянути до хати, то можна переконатися: вона не тільки не береже миру, а й руйнує його в сім’ї.)

б)   Мотря. (Карпо покохав Мотрю не за повні скрині добра, а за харак­тер, за зовнішність. Та «брикливість» Мотрі обертається у сімейних сварках егоїзмом, брутальністю, жадібністю, неповагою до всієї роди­ни. Навіть дітей і чоловіка вона одягала у короткі сорочки й штани, бо економила на них, хоч це було кумедно й образливо. Вона пере­ймалася більше матеріальним достатком, ніж ладом у сім’ї.)

в)   Мелашка. (Мелашку спочатку ввели в оману зовнішні ознаки добро­буту: велика хата, достаток. Та за цією картиною дуже швидко відкри­лася для неї страшна правда: там немає любові. Якийсь час трималася вона коханням до Лавріна та його ласкою. Проте не витримала і вона. Коли її повернули додому з Києва, вона більше не була тією радіс­ною поетичною Мелашкою, якій увесь світ усміхався. Вона свариться з Мотрею, вона втрачає прекрасні душевні якості і теж грузне у про­блемах власності.)

4.     Громада села Семигори. (Звичайно громада диктує моральні застави, бо в ній живе народна мораль. Так було колись. Тепер кожен ділить загальну справу за принципом: хіба мені одному це треба. Так чинять з тим гор­бом біля Кайдашевої хати, об який усі ламали вози. Звичайно, сварки Кайдашів усі засуджують, проте хіба й вони самі не такі? Легко говорити про чужі проблеми. А про свої що й казати. Про це свідчить історія ба­бів Палажки й Параски. Побутове в їхньому світогляді давно вже пере­важає мораль. Такий наслідок соціальних зрушень і впливу власності на суспільство.)

ПІ. Суспільне спрямування у розв’язанні проблеми життя народу. (Факти су­спільно-побутового життя народу підтверджують, що власність спотворює характери й світогляд людей, але ще більше той соціальний устрій, при яко­му людина губиться і деморалізується у боротьбі за матеріальне.)

Рассказать друзьям, чтобы не совпали сочинения!
Рассказать
Категория: 10 клас | Добавил: 00dima (04 Май 2017) | Просмотров: 11 | Рейтинг: 0.0 /0
Перейти на главную страницу
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]

Allcompositions © 2017