Воскресенье, 04 Декабрь 2016, 16:15
Приветствую Вас Гость | RSS

ВСЕ СОЧИНЕНИЯ

Loading
Меню сайта
Предметы

 

Форма входа
Статистика

Онлайн всего: 86
Гостей: 86
Пользователей: 0


Сочинения

Главная » Сочинения » Українська мова та література » 11 клас Добавить сочинение

Моральні проблеми роману В. Барки «Жовтий князь»

Роман В. Барки «Жовтий князь» є першим в українській літературі великим твором про Голодомор. Автор довго і ретельно збирав фактичний матеріал, але все ж його не менш цікавила моральна сторона явища. Адже голод — це жорстоке ви­пробування для будь-кого, коли залишається лише одна думка: що з’їсти і де взя­ти. Чи залишається людське в людині? Що тримає її в таку лиху годину? Барка зо­бражує родину Катранників — звичайну селянську сім’ю, де панує мир і злагода, бо вони звикли працювати, жити, як жили їхні пращури, зберігаючи родинне вог­нище, дотримуючись законів християнської віри. Ніхто з них зроду не змагався з владою, не бунтував. Та й навіщо б це? Кожен знав своє місце й працював собі, бо так заведено одвіку. Та от прийшла влада, якій закортіло мати контроль не тільки над життям і смертю людей, але й над їх душами. Як гірко було Дарії Олексан­дрівні почути від дочки Оленки, яку вона виховувала на традиціях поваги до стар­ших, слова про те, що вчителька назвала батьків «саботажниками» і говорила про них погано. Та це лише початок. Багато хто в селі побачив жорстокість і суворість нової влади, тож хтось, як оті комсомольці, перейшли на бік сильнішого, а для когось це виявилося категорично неможливим. Досить пригадати епізод рома­ну, де описано, як секретар райкому, побачивши наказ зібрати увесь хліб (90 %) з селян, не витримав і вкоротив собі віку, бо не міг виконати страшного наказу. Або Петро Калинчак розповідав Мирону Катраннику про те, як завідуючий ку­рортом Зінченко, хоч і партієць, а дозволив йому накосити сіна на своїй терито­рії, бо пожалів його дітей. Отже, письменник показує, що людське перемагає ча­сом і в тих, хто пішов служити Жовтому князю. Тим більше це стосується героїв, які потерпали від системи. Ось мати вмовляє дочку, яку в школі переслідують за віру в Бога: «Терпи! Це годиною краще, ніж цілий вік хвалять». Та мати відчуває, що чужі люди дедалі частіше сіють ненависть до батьків у душах дітей, бо ті, бач, «темні». І часом діти й піддавалися тій звабі вдаваної новизни, як старший син Катранників Микола, який промовив матері гіркі слова про те, що віра — «пере­житок». Символічно, що помирає він з голоду слідом за бабусею, бо не допомагає нова влада вижити, а схиляються над ним рідні люди, що вміють прощати й лю­бити, бо так виховала їх християнська віра, та сама, яку так зухвало називали ком­сомольці й партійці «пережитком». Тому й вистояв Мирон Катранник, коли його катували та обіцяли мішок хліба, коли скаже, де церковна чаша. Проте він волів померти, бо йшлося не тільки про його життя. Тоді його викинули на сніг поми­рати, та він вижив. І хоч розумів, що, може, вже недовго йому лишилося, але був певен: вчинив по совісті. Так само почувається і його син Андрій. Щоразу, коли їм доводиться вибирати, як вчинити, завжди в діалог вступає совість. Ось вони в пошуках їжі натрапляють на мертву бабусю з колосками у кошику і не хапають їх одразу. Скидають по-християнськи шапки, а постоявши над нею у скорботі, все ж беруть колоски: вони потрібні, щоб вижили Дарія та Оленка.

Отже, зображуючи страшну трагедію голодомору в Україні, автор підкреслює невмирущість моральних законів, якими завжди керувався віруючий християн, що допомагало вижити і зберегтися нації.

Рассказать друзьям, чтобы не совпали сочинения!
Рассказать
Категория: 11 клас | Добавил: 00dima (17 Май 2016) | Просмотров: 33 | Рейтинг: 0.0 /0
Перейти на главную страницу
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]

Allcompositions © 2016