Пятница, 09 Декабрь 2016, 11:41
Приветствую Вас Гость | RSS

ВСЕ СОЧИНЕНИЯ

Loading
Меню сайта
Предметы

 

Форма входа
Статистика

Онлайн всего: 21
Гостей: 21
Пользователей: 0


Сочинения

Главная » Сочинения » Українська мова та література » 11 клас Добавить сочинение

Мистецтво заради... А заради чого?

Із плином часу, у межах так званого мистецького процесу, кожна нова течія, школа, напрям починає з того, що декларує свій погляд на мистецтво, а саме — на функцію мистецтва. Функцію у суспільстві і так просто, взагалі. Починаючи від того, що література має виховувати і тільки, закінчуючи тим, що мистецтво існує заради мистецтва і від виконання будь-яких функцій себе звільняє, — аж настіль­ки широкий спектр цих поглядів.

Заради чого існує мистецтво? Де воно починається, де закінчується і для чого потрібне? Що є мистецтвом, а що ні? Про сюїадність цих питань свідчить хоча б те, що протягом тисячоріч на них не було дано жодної відповіді. Але все ж таки через відсутність відповіді саме питання ніїсуди не зникне.

Мені здається, що твердження про те, що мистецтво відображає життя — це правда, але далеко не вся правда. Мистецтво, насамперед література, не тіль­ки і не стільки відображає життя, скільки формує його. Так, формує. Загадаймо твори світової літератури. Справжньою трагедією став вихід друком гетевських «Страждань молодого Вертера»: суспільство сколихнула хвиля самогубств, бо мо­лоді люди, намагаючись бути схожими на улюбленого героя, повторювали його дії! Читачі наслідували дії персонажа — от в чому фокус. Виходить, теорія Ари- стотеля, згідно з якою мистецтво — дзеркало природи, тобто мистецтво наслідує світ, і тільки так, — провалюється... А й справді, як би це мистецтво виховувало, якби не формувало цю саму дійсність?

Але ж вплив мистецтва взагалі, літератури зокрема, на людину не обмежують­ся банальною виховною функцією. У «Стражданнях молодого Вертера» не було жодного слова про те, що звести рахунки з життям — це гідний вихід зі складної ситуації! Проте багато хто з читачів піддався цій спокусі сліпого наслідування. Ви­ходить, вплив мистецтва поза сказаним, поза декларованими принципами, поза «добре» і «погано». Виходить — і хай вибачать мені усі байкарі світу — не так мо­раль впливає на читача, як фабула. Просто фабула.

Насправді, механізми сприйняття, читацького розуміння та переживання тексту досі не вивчені навіть науковцями. Можливо, частково розуміння цих механізмів доступне хіба що самим митцям, та й то — на рівні якоїсь напівмістичної творчої інтуїції! Починаючи від античних письменників, що прагнули викликати у читачів катарсис — відчуття внутрішнього очищення через співпереживання персонажам — закінчуючи модерністами, що бачили у творчості сакральний акт, а письменник вва­жався носієм священної істини, яку він символічно викладає у своїх текстах, — митці всіх народів за всіх часів ставили перед собою певну творчу мету й так чи інакше її досягали. Виходить, питання про механізм впливу мистецтва залишається повністю відкритим, а на питання мети мистецтва дають відповіді самі митці, при чому ледь не кожні десять-двадцять років ця відповідь змінюється. Імовірно, так і має бути: у межах кожної епохи мистецтво змінює царину свого впливу, по-новому розстав­ляються акценти — від примітивної дидактики до так званого «чистого мистецтва». Напевно, змінюючи стиль і мету, змінюючи форму і зміст, в такий спосіб мисте­цтво й відповідає нагальним потребам людства, в такий спосіб залишається вічним.

І все ж таки... Для чого потрібне мистецтво? Яку функцію воно виконує? Хтось із філософів сказав дуже доречне: відповідь на ті питання, що досі залиша­ються без відповіді, полягає в тому, що ці питання треба інакше ставити. Най- певніше, проблема призначення мистецтва досі не була розв’язана не тому, що це складно, а тому, що сама спроба дати відповіді на ці питання хибна! Тобто самі пошуки однієї, категоричної відповіді вже є помилкою, хибним шляхом.

Мистецтво існує протягом тисячоріч. Цього вже досить для того, щоб виправ­дати його існування. А може, мистецтво — не «заради чого?», а мистецтво «як що?». Мистецтво заради... Ні, мистецтво як... Так, мистецтво як життя. І звісно, життя як мистецтво!

Рассказать друзьям, чтобы не совпали сочинения!
Рассказать
Категория: 11 клас | Добавил: 00dima (20 Ноябрь 2016) | Просмотров: 7 | Рейтинг: 0.0 /0
Перейти на главную страницу
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]

Allcompositions © 2016